null Smernice o uporabi spleta in digitalnih naprav po starostnih obdobjih (0–18 let)
mladi na telefonu, punce, šola
clock image

9

Smernice o uporabi spleta in digitalnih naprav po starostnih obdobjih (0–18 let)

#tehnologija

19 september, 2024

Igor

Koliko časa za zasloni je preveč? Kdaj je čas za nakup prvega telefona? Kako otroka vzpodbuditi k drugim dejavnostim, če pa želi biti samo pred zaslonom? Kaj narediti, če je otrok doživel neprijetno izkušnjo na spletu? Zakaj so e-pravila doma in v šoli sploh potrebna?

Računalniki, telefoni, tablice, igralne konzole so zelo močna orodja, še posebej za otroke in mladostnike, ki so v zelo občutljivem razvojnem obdobju, tako fizično kot tudi mentalno, emocionalno in socialno.

Otroci sami še niso sposobni nadzirati uporabe spleta in digitalnih tehnologij ter potrebujejo vodstvo in podporo odraslih oseb.

Kot na vseh ostalih področjih, tudi na področju digitalne vzgoje prilagajamo pravila in podporo otrokovi starosti in individualnim potrebam.

Starševski nadzor: kako sestaviti družinska ali šolska e-pravila?

Preden postavite družinska ali šolska e-pravila, si vzemite čas za premislek ob naslednjih vprašanjih:

  • Kakšen pomen in mesto imata digitalna tehnologija in splet v naši družini/šoli?
  • Kako trenutno uporabljamo digitalno tehnologijo v naši družini/na naši šoli? Kakšen vpliv ima na naše počutje, odnose, storilnost, dosežke ...?
  • Katere prednosti ima naša družina/šola zaradi digitalne tehnologije in spleta?
  • Kateri so neugodni učinki na našo družino/šolo zaradi digitalne tehnologije in spleta?

Po tehtnem premisleku, ko imate izoblikovana jasna stališča do digitalne tehnologije in spleta, je čas, da k sodelovanju povabite tudi otroke in mladostnike. Ustvarite pogoje za konstruktiven pogovor, kjer lahko vsi izrazite svoje mnenje, predloge, želje in pomisleke glede e-pravil. Otroci in mladostniki bodo veliko bolj dosledno in odgovorno upoštevali e-pravila, če bodo upoštevani, slišani in razumljeni. Seveda je končna odločitev glede e-pravil vedno na strani starša/učitelja.

V e-pravilih jasno in enostavno opredelite naslednje točke:

1) KDAJ IN ZA KOLIKO ČASA:

določite uro in čas trajanja uporabe digitalne tehnologije in spleta za zabavo med tednom in vikendi ter počitnicami. Poskusite storitev Family link: Googlov starševski nadzor. 

2) KJE:

določite prostore, primerne za uporabo računalnika, telefona, tablice. Spalnice niso primeren prostor, predlagamo, da določite skupne prostore (npr. dnevna soba). Določite tudi prostore, kjer ni dovoljena uporaba, npr. za jedilno mizo med obroki, v razredu med poukom, v gledališču ...

3) KAJ:

katere računalniške igrice, aplikacije in vsebine na spletu se vam zdijo primerne. Jasno opredelite tudi vsebine, ki jih ne odobravate (npr. nasilje, pornografija, diskriminacija).

4) PRIORITETE:

uporaba digitalne tehnologije in spleta je privilegij in ne pravica. Določite, katere dejavnosti imajo prednost pred uporabo spleta (učenje, domače naloge, hišna opravila, rekreacija, druženje v živo z družino in prijatelji, hobiji ...).

5) NAGRADA/POSLEDICA:

Določite nagrado za upoštevanje pravil, ki pa ne sme biti podaljšan čas uporabe ali nova naprava. Določite posledico za neupoštevanje e-pravil. Pri izvajanju posledic je najbolj pomembna vaša doslednost. Postavite takšne posledice, za katere veste, da jih boste zmogli izpeljati do konca.

Logout smernice o uporabi spleta in digitalnih naprav po starostnih obdobjih (0–18 let)

Smernice so bile pripravljene v sodelovanju z zavodom Logout. 

0–3 LET STAROSTI OTROKA

V prvem letu odsvetujemo stik z mobitelom, tablico ali računalnikom. Prehiter prvi stik namreč negativno vpliva na razvoj otrokove navezanosti na pomembne osebe. Med 2. in 3. letom je dopustna raba mobitela ali druge elektronske naprave pod budnim očesom starša do največ 15 minut dnevno. Zavedajte se, da otroku s svojim vedenjem dajete zgled.

Priporočila:

  • Mobitel naj ne bo nadomestek za pravo komunikacijo med vami in otrokom.
  • V tem obdobju je za otroka pomemben dejanski fizični in emocionalni stik med staršem in otrokom.
  • Raziskave kažejo, da še tako skrbno izbrane izobraževalne spletne vsebine vašemu otroku v prvih dveh letih življenja ne koristijo in tudi ne škodujejo.
  • Spletno vsebino najprej preverite sami.
  • Držite se omejitve 15 minut.
  • Otroku čim več berite, bodisi z zaslona ali iz knjige: vaš glas ima namreč nanj pomirjujoč in magičen učinek.
  • Mobitel lahko občasno uporabite tudi za skupno poslušanje glasbe.
  • Izogibajte se oglasnim sporočilom.
     

3–6 LET STAROSTI OTROKA

Predšolskemu otroku mobitel že lahko predstavimo, vendar priporočamo uporabo le v prisotnosti staršev. V tem obdobju vašemu otroku najbolj koristita igra in druženje. Čas za zaslonom omejite na največ 25 minut dnevno.

Priporočila:

  • Mobitel naj ima svoje mesto v stanovanju (to mesto ni otroška soba).
  • Mobitela in drugih elektronskih naprav ne uporabljajte namesto varuške ali kot nagrado za lepo vedenje (uporabljajte širok spekter različnih nagrad, ki niso povezane s tehnologijami).
  • Mobitel je pripomoček za raziskovanje in nova spoznanja.
  • Primerne aplikacije : e-pravljice, iskanje skritih predmetov, razvrščanje po različnih dimenzijah, spomin, aplikacije za učenje številk, črk, besed, sestavljanke in pobarvanke.
  • Aplikacije naj bodo enostavne.
  • Izogibajte se oglasom, številnim vizualnim dodatkom, igram z veliko besedila in agresivnimi dodatki.

6–9 LET STAROSTI OTROKA

V tem obdobju nekatere otroke tehnologije vse bolj zanimajo. Zdaj je čas za prvi resen pogovor o mobitelu in drugih elektronskih napravah in za postavljanje jasnih pravil v zvezi z njimi, čeprav otrok še nima svoje naprave. Šola, obšolske dejavnosti in igra so v tem obdobju za razvoj otroka zelo pomembne. Čas za zaslonom omejite na največ 30 minut dnevno.

Priporočila:

  • Za otrokov prvi mobitel je še nekoliko prezgodaj.
  • Otrok lahko uporablja vaš mobitel, vendar vas mora prositi za dovoljenje.
  • Poiščite aplikacije, ki so povezane z otrokovimi interesi.
  • Uporabljajte aplikacije za spodbujanje malih sivih celic (branje, računanje, ustvarjalnost, raziskovanje).
  • Z mobitelom naj otrok ravna spoštljivo.
  • Video posnetke na spletu naj si otrok ogleduje le ob prisotnosti starša.
  • Onemogočite opcije nakupa po spletu.
  • Če je možno, onemogočite oglasna sporočila.
  • Spletno igro najprej preverite sami.
  • Družabna omrežja za otroka še niso primerna.
     

9–11 LET STAROSTI OTROKA

Čas je za nakup prve naprave. Pravila glede tehnologij naj bodo čimbolj jasna, da jih bo otrok sčasoma lažje ponotranjil. Ne pozabite na posledice (kazen in nagrada). Priporočamo podpis prve pogodbe in spremljanje, v kolikšni meri se drži dogovorjenega. Pri tem si pomagajte z nalepkami, ki jih otrok prejme ob tedenskem ali mesečnem izpolnjevanju zapisanih dogovorov. Lahko se tudi sami dogovorite za način nagrajevanja. V kolikor se otrok ne drži pravil, mu lahko napravo tudi odvzamete za vsaj 24 ur. Prepričajte se, da je otrok opravil vse obveznosti, preden se ukvarja z mobitelom. Poskusite čimveč družinskega časa preživeti brez elektronskih naprav. Čas za zaslonom, namenjen zabavi, omejite na največ 45 minut dnevno.

Priporočila:

  • Skupaj sestavite jasna pravila uporabe in prvo pogodbo.
  • Otrok naj ne kupi mobitela s svojimi prihranki (ker bi ga dojemal kot svojega in s tem imel moč za pogajanje okoli pravil).
  • Ocenite otrokovo zrelost.
  • Mobitel vsak večer odlagajte na skupen prostor.
  • Mobitel naj se ne polni v otroški sobi.
  • Razložite otroku osnove spletnega bontona, spletne varnosti in pomena zasebnosti.
  • Če ima otrok svoj mobitel, je dobro, da poznate vsa njegova gesla.
  • Med stike zabeležite svoje kontakte in kontakte ožjih družinskih članov.
  • Nadzorujte zgodovino klicev in sporočil.
  • Ne dovolite uporabe med obroki, družinskim druženjem, pomembnimi pogovori itd.
  • Ne dovolite uporabe med poukom.
  • Otrok naj najprej opravi svoje obveznosti, nato naj pride na vrsto zabava in uporaba mobitela.
  • Otrok lahko samostojno uporablja preverjene povezave, vsebine, aplikacije, za nove pa potrebuje dovoljenje.
  • Otroku pomagajte ločiti med prijaznimi in nasilnimi vsebinami, pogovorite se o tem.
  • En dan v tednu priporočamo digitalni post.
  • Družinske počitnice so lepa priložnost za družinsko digitalno dieto.

E-pravila straršem olajšajo vsakodnevno postavljanje mej in so dobra iztočnica za pogovor s svojim otrokom ali najstnikom.
 

11–14 LET STAROSTI NAJSTNIKA

Mobitel je za otroka zelo pomemben, saj omogoča komunikacijo in krepi občutek pripadnosti. Otroci se povezujejo in oblikujejo svoje profile na družbenih omrežjih, zato se skupaj z njimi pogovorite o pojmih, kot so spletno nasilje, nadlegovanje, seksting, prekomerno selfanje in podobno. Vaša naloga je, da se aktivno vključujete v otrokove aktivnosti in vzdržujete odprto komunikacijo o vseh doživetjih, tako on-line kot off-line. V praksi to pomeni, da otroka ne obsojate, temveč ga spodbujate in pustite, da naredi tudi kakšno napako. Čas za zaslonom, namenjen zabavi, omejite na največ 60 minut dnevno.

Priporočila:

  • V tem starostnem obdobju še posebej dosledno spremljajte dogovore.
  • Še vedno bodite seznanjeni z gesli in spremljajte otrokove spletne aktivnosti.
  • Za odprtje osebnega profila na družbenem omrežju naj otrok prosi za dovoljenje, vi mu pomagajte urediti nastavitve zasebnosti.
  • Priporočamo, da ste otrokov »prijatelj« na družabnem omrežju (javno pa ne komentirajte njegovih objav).
  • Bodite pozorni: če opažate, da je na družbenih omrežjih manj kot prej, ima lahko tudi nov/drug račun, lahko pa je imel neprijetno izkušnjo.
  • Opozorite ga, naj bo zmeren pri selfijih in naj raje uživa v trenutku.
  • Odkrito se pogovorite z otrokom o spletnem nasilju, sekstingu, pornografiji, nadlegovanju in drugih pasteh.
  • Velika verjetnost je, da si bo otrok namerno ali nenamerno ogledoval pornografske vsebine (ne kaznujte in ne obsojajte ga, poskušajte mu pojasniti, da gre za fantazije in se o spolnosti odkrito pogovorite).
  • Nastavite filtre za starševski nadzor.
  • Mlajši najstnik potrebuje pomoč pri organizaciji časa on-line in off-line.
  • Še vedno vi »odobrite« uporabo aplikacij in spletnih iger.
  • Kadar piše domačo nalogo ali se uči, naj bo naprava v drugi sobi (če ima nalogo, ki zahteva uporabo interneta, naj to nalogo naredi nazadnje).
  • En dan v tednu priporočamo digitalni post.
  • Družinske počitnice so lepa priložnost za družinsko digitalno dieto.
  • Bodite pozorni na hiperteksting (= pošiljanje nad 120 sporočil/dan). Raziskave namreč kažejo, da se ob tako pretirani zavzetosti po sprejetosti pogosto pojavijo tudi off-line tvegana vedenja (npr. kajenje, alkohol, špricanje pouka).
     

14–18 LET STAROSTI MLADIH

Najtežje za starše je v adolescenci, ko so mladostniki uporniški in siti pravil. Kot na drugih področjih jim tudi tu pustite, da se postopoma osamosvajajo. Mladostnik potrebuje zasebnost, zato se dogovorite za količino časa, ki ga lahko preživi z mobitelom, in sklenite dogovor. Vsebina je njihova stvar.

Ker so v obdobju, ko je potreba po pripadnosti zelo močno izražena, hkrati pa so nepremišljeni v svojih dejanjih, se lahko kaj hitro znajdejo v zagati. Svetujemo ponoven pogovor o pošiljanju fotografij, zaupanju neznancem in kreiranju spletne identitete, kakršno si želijo. Potrudite se, da ima mladostnik dnevna opravila doma, povabite čim več njegovih prijateljev v svoj dom, usmerjajte jih. Mladostnik nujno potrebuje pomoč pri organizaciji svojega časa.

Priporočila:

  • Zanimajte se za otrokove aktivnosti z mobitelom, saj lahko to vodi do pravih diskusij in vzpostavljanja močnejših vezi med vami.
  • Mladostnik je samostojen pod pogojem, da ne preseže dogovorjene dnevne omejitve.
  • Otroka ne kličite po nepotrebnem: razvijanje samostojnosti je pomembnejše od tega, kje se vaš otrok v vsakem trenutku nahaja.
  • Med opravljanjem domačih nalog in ponoči naj odloži mobitel na temu namenjen prostor.
  • Skupaj z otrokom poiščite aplikacijo, ki mu lahko pomaga pri organizaciji časa.
  • Ne bojte se najstniku izklopiti interneta ali odvzeti mobitela, če je to potrebno/obljubljeno.
  • Skupaj z otrokom poiščite aplikacijo, ki mu lahko pomaga pri organizaciji časa in vzpostavljanju rutine.
  • Če igra računalniške/spletne igre, se pozanimajte, katere, kakšne so in s kom jih igra.
  • Pogovorite se o njegovih profilih na družbenih omrežjih: so odraz njega, koliko se samorazkriva in zakaj, kaj sporočajo njegovi posti in fotografije, kateri so pravi prijatelji, kaj mu pomeni število všečkov in podobno.
  • Pojasnite mu, naj po spletu ne promovira, deli ali všečka sovražnega govora, nasilnih vsebin, želje po drogah (vključno z marihuano) ali spolno eksplicitnih vsebin/fotografij.
  • En dan v tednu priporočamo digitalni post.
  • Družinske počitnice in poletni tabori so lepa priložnost za digitalno dieto.

S pomočjo jasnih e-pravil lahko otroci in mladostniki varno, uravnoteženo in kreativno raziskujejo splet in digitalno tehnologijo. Za starše pa jasna e-pravila olajšajo vsakodnevno postavljanje mej in so zelo dobra iztočnica za pogovor z otrokom in mladostnikom.

Za finačno varnost družine uredite tudi nezgodno zavarovanje za otroka

Z zavarovanjem omilimo nevšečnosti, če se otrok poškoduje, mora zaradi nezgode na ope-racijo ali nastane celo invalidnost. WIZ Šolar velja za primere dnevnih izostankov za čas zdravljenja, izplačamo dnevno nadomestilo zaradi nezgode in nadomestilo za zdravljenje v bolnišnici, v zdravilišču. Izpostavljamo kritji: 

  • Nezgodni specialisti - hitro do specialista, ko otrok to najbolj potrebuje in 
  • Načrt zdravljenja – svetovanje zdravnika za optimalni potek zdravljenja. 

Skleni preko spleta 10 % ugodneje >

 

Prijavi se na WIZ e-novice

Želiš prejemati naše novice in dobre ponudbe?